در حال بارگزاری وبسایت فارسی کاتولیک...





  فارسی کاتولیک
پرسشگر

با درود. علت اینکه کشیشان در آیین کاتولیک اجازه ازدواج ندارند چیست؟ آیا به نظر شما اینکه متاسفانه بعضی کشیشان دچار وسوسه شده و اعمال غیراخلاقی انجام میدهند ربطی به ازدواج نکردنشان ندارد و با اجازه ازدواج این مشکلات رفع نمیشود؟ باتشکر



  فارسی کاتولیک
مسئول پاسخگو
در پاسخ به:

با درود. علت اینکه کشیشان در آیین کاتولیک اجازه ازدواج ندارند چیست؟ آیا به نظر شما اینکه متاسفانه بعضی کشیشان دچار وسوسه شده و اعمال غیراخلاقی انجام میدهند ربطی به ازدواج نکردنشان ندارد و با اجازه ازدواج این مشکلات رفع نمیشود؟ باتشکر

با عرض سلام و درود خدمت شما

در ابتدا اجازه بدهید به این سوال کمی فکر کنیم که آیا ازدواج جلوی انحرافات اخلاقی را میگیرد؟

بله - تا حد زیادی میگیرد اما نه کامل. در تمامی ادیان این مشکل وجود دارد. حتی در ادیانی که چند همسری مجاز است ، هر روز خبرهای بد خیانت و انحراف جنسی شنیده میشود. 

 

شاید بپرسید در میان برادران و خواهران پروتستان چطور؟ بله - متاسفانه خبرهای تاسف بار هر از چند گاهی شنیده میشود.

انحراف های جنسی در میان تمام کلیساها و ادیان مختلف وجود دارد. بسیاری از شبانان پروتستان که خود را اصلاحگر مینامند در میان همکاران خود نیز خبر های اینچنینی را دریافت میکنند. 

آنهم در حالی که آنان ازدواج می کنند و منعی برای ازدواج ندارند. 

به عنوان نمونه اخراج شبان متاهل پروتستانی به نام «اسکپ» بخاطر انحراف جنسی مکرر با دختری ۱۷ ساله. این شبان برای کلیسایی با 400 هزار عضو بوده!! 

 

نمونه های مشابه از کلیساهایی که شبانان متاهل آن، به مسیح و به همسر خود خیانت کرده اند کم نیست. پس موضوع این نیست که شبانان و کشیشان متاهل از انحراف جنسی مبری هستند. 

در ضمن در کلیسای کاتولیک بخاطر دشمنی ها و کینه توزی افراد «بی دین» یا «مذاهب دیگر» یا «کلیساهایی که بقا خود را تخریب کلیسای کاتولیک می پندارند» یا «خبرنگارانی که دنبال حاشیه سازی برای تولید خبر هستند» یا حتی «کاتولیک هایی که علاقه دارند متاهل باشند و خدمت شبانی انجام دهند» بیشتر از هر مرجع مذهبی دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

 

ما در پنجاه سال گذشته نزدیک به نیم میلیون کشیش و اسقف داشته ایم و از میان این جمعیت عظیم، تعدادی انگشت شمار دچار انحراف جنسی شده اند و این اصلا خوب نیست و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

ما نباید حتی یک مورد خیانت کشیش یا اسقف به مسیح داشته باشیم. اما همانطور که از میان دوازده رسول انتخاب شده از طرف مسیح ، یکی خائن شد، از میان این همه خادم کسانی خائن نسبت به خداوند و کلیسایش بوده اند.

 

در مورد سوالهای شما، مکاشفه راز خدا در تاریخ به تدریج صورت میگیرد. ما در کلیسای کاتولیک سه منبع الهام خدا داریم. ۱- کتاب مقدس که توسط پدران در شوراهای کلیسایی مشخص و تعیین شده اند. ۲- پدران کلیسا ۳- شوراهای کلیسایی که در اعمال رسولان نمونه های آن را میتوانید بیابید.

کلیسا به مرور رازهای خدا را درک میکند و تصمیمات سعی میشود طبق این اصول انجام گیرد. 

در اروپا ابتدا مسیحیان در جفا بودند و بعد از آزادی مذهبی ، خیل عظیمی از عاشقان خداوند تصمیم گرفتند در کلیسا به خدمت مشغول شوند. بعد ها افرادی نیز خدمت به خدا را یک شغل نسبتا آسان در نظر گرفتند و کلیسا با بحران افراد علاقه مند به خدمت مواجه شد.

بنابراین برای غربال کردن کسانی که عاشقانه میخواستند خدا را خدمت کنند از کسانی که فقط به دنبال شغل بی دردسر می گشتند کلیسا تصمیم گرفت بر اساس انجیل تصمیم بگیرد.

متی ۱۹: ۱۰-۱۲

 شاگردان به او گفتند: «اگر چنین است وضع مرد در قبال زن خود، پس ازدواج نکردن بهتر است!»
 عیسی گفت: «همه نمی‌توانند این کلام را بپذیرند، مگر کسانی که به ایشان عطا شده باشد.
 زیرا بعضی خواجه‌اند، از آن‌رو که از شکم مادر چنین متولد شده‌اند؛ بعضی دیگر به‌دست مردم مقطوع‌النسل گشته‌اند؛ و برخی نیز به‌خاطر پادشاهی آسمان از ازدواج چشم می‌پوشند. هر که می‌تواند این را بپذیرد، بگذار چنین کند
 
پس کسانی که واقعا میخواستند بخاطر پادشاهی آسمان خود را وقف خدمت تمام و کمال کنند با چشم پوشی از امیال خود ، خدا را برای خود کافی دانستند و امروزه کشیشان و اسقفان کاتولیک مانند خلبانان هستند. هر وقت یک هواپیما در دنیا سقوط کند اخبار آن در تمام شبکه های خبری پخش میشود در حالی که بقیه خلبانها بدون هیچ مشکلی همچنان در حال خدمت هستند.
 
 
نکته دیگر این است که در کلیساهای شرق کاتولیک ، از میان متاهلین نیز کشیش انتخاب میشود. اما اسقفان در شرق و غرب کاتولیک ، تنها از میان مجردین انتخاب میشوند.
 
شاید سالها بعد کلیسا در شوراهای جهانی تحت هدایت روح القدس تصمیم بگیرد که در غرب کاتولیک نیز از میان متاهلین کشیش انتخاب شود. اما فعلا آن زمان فرا نرسیده است.
 

 

برای ثبت پرسش ابتدا لازم است که وارد حساب کاربری خود شوید!