در حال بارگزاری وبسایت فارسی کاتولیک...





  فارسی کاتولیک
پرسشگر

سلام و درود تعمید نشانه چیست ودر چه سنی باید صورت گرفت و دعایی که در ان گفته میشود چیست



  فارسی کاتولیک
مسئول پاسخگو
در پاسخ به:

سلام و درود تعمید نشانه چیست ودر چه سنی باید صورت گرفت و دعایی که در ان گفته میشود چیست

سلام ، بخش اول سوال شما (تعمید نشانه چیست) تکراری است و میتوانید به لینک ذیل مراجعه فرمایید:

پرسش و پاسخ - فارسی کاتولیک (farsicatholic.com)

 

 در زمانهای نه چندان دور شعار دو بچه کافیست مد نبود و از طرفی بسیاری از بیماری ها سبب مرگ و میر کودکان میشد. بنابراین همیشه در هر خانواده ای چند بچه کوچک هم پیدا میشد. یا حتی پدر بزرگ و خانواده بچه ها تا نوه و نتیجه هم در یک خانه میشد در نظر گرفت.

 

با این شرح حال، طبق کتاب اعمال رسولان وقتی یکی از اعضای خانواده ایمان میاورد همه خانواده وی نیز با او تعمید میگرفتند تا همگی نجات یابند.

به عنوان نمونه کرنیلیوس و اهل خانه اش همگی توسط پطرس و همکاران وی تعمید یافتند. (اعمال رسولان ۱۰: ۲۳-۴۸ تا ۱۱: ۱-۱۸)

یا لیدیه و اهل خانه اش توسط پولس و همکارانش تعمید یافتند. (اعمال رسولان ۱۶: ۱۵)

پس کودکان در هر سنی به شرطی که پدر و مادر وی تضمین کنند که او را در ایمان مسیحی رشد بدهند مانعی ندارد.

------------------------

👈🏻 به چه دلیل کلیسا پایبند تعمید کودکان است؟
 
کلیسا از روزگاران قدیم پایبند تعمید دادن کودکان بوده است. برای این کار یک دلیل واحد وجود دارد: پیش از آن که ما تصمیم به گزینش خداوند بگیریم، خداوند تصمیم به گزینش ما گرفته است. بنابراین تعمید، رحمت و عطیه ای رایگان از سوی خداوند است که بی قید و شرط به ما ارزانی می گردد. والدین ایمانداری که بهترین ها را برای فرزند خود آرزو می کنند، خواستار تعمید نیز هستند که طی آن کودک از چنگ گناه نخستین و قدرت مرگ رهایی می یابد [1250-1282]. 
 
پیش شرط تعمید کودکان این است که والدین مسیحی، کودک تعمید شده خود را به درون ایمان راهنمایی کند. اگر کودک را براساس درک نادرست خود از اعطای آزادی، از تعمید محروم سازیم، کاری به ناحق انجام داده ایم. همان گونه که اگر محبت را از کودک دریغ داریم تا بعدها خود راه محبت را برگزیند، کاری به ناحق انجام داده ایم، اگر والدین ایماندار کودک را از رحمت خداوند در تعمید محروم سازند، مرتکب ناحق شده اند. همان گونه که هر انسانی با توانایی صحبت کردن به دنیا آمده است، اما باید صحبت کردن را بیاموزد، هر انسانی هم با توانایی ایمان آوردن آفریده شده، اما باید با ایمان آشنا شود. البته نمی توان تعمید را به کسی تحمیل کرد. اگر انسان در کودکی تعمید را دریافت کرده باشد، باید بعدها آن را در زندگی خود «به رسمیت بشناسد» - این یعنی باید به آن آری گوید تا تعمید ثمربخش گردد. 
 
-----------
دعاهای زیادی در سنت کلیسا بابت تعمید وجود دارد. اما اقرار و اعتراف ایمان طبق شورای نیقیه - قسطنطنیه برای تعمید گیرنده لازم است و کسی که تعمید میدهد در لحظه تعمید باید این جمله را در راستای ایمان کلیسای کاتولیک اعلام کند که :«من تو را به نام پدر پسر روح القدس تعمید میدهم...»
 

 

 

برای ثبت پرسش ابتدا لازم است که وارد حساب کاربری خود شوید!