در پاسخ به:
سلام و درود دیدگاه مسیحیت درمورد حلال و حرام در تغذیه چیست ایا حلال و حرام بودن در مسیحیت از یهودیت و تورات گرفته شده یا در عهد جدید هم هست و ایا کل عهد قدیم و عهد جدید مقدس است
درود بر شما
ابتدا نیاز است عهد جدید را یکبارکامل مطالعه بفرمایید.
پولس رسول جواب کلی این سوال را داده است:
اول قرنتیان ۱۰: ۲۳- ۳۱
« همه چیز جایز است» - امّا همه چیز مفید نیست. «همه چیز رواست» - امّا همه چیز سازنده نیست.
هیچکس در پی نفع خود نباشد، بلکه نفع دیگران را بجوید.
هر گوشتی را که در قصابخانه میفروشند، بدون نظر به وجدان بخورید،
زیرا «جهان و هر آنچه در آن است از آنِ خداوند است.»
اگر شخصی بیایمان شما را به صرف غذا دعوت میکند و شما نیز مایل به رفتن هستید، هر آنچه در برابرتان میگذارد بدون نظر به وجدان بخورید،
مگر اینکه کسی به شما بگوید: «این گوشت به بتها تقدیم شده است.» تنها در این صورت، بهخاطر کسی که این را به شما گفت و بهخاطر وجدان، از آن مخورید -
البته مقصودم وجدان آن شخص است نه وجدان شما. زیرا چرا باید وجدان شخصی دیگر بر آزادی من حکم کند؟
اگر خوراکی را با شکرگزاری میخورم، چرا باید بهخاطر آنچه خدا را برای آن شکر میگویم، محکومم کنند؟
پس هر چه میکنید، خواه خوردن، خواه نوشیدن و خواه هر کار دیگر، همه را برای جلال خدا بکنید.»
اول قرنتیان ۶: ۱۲
«همه چیز بر من جایز است،» امّا همه چیز مفید نیست. «همه چیز بر من رواست،» امّا نمیگذارم چیزی بر من تسلط یابد.
---------------------------
در ارتباط با سوال دوم :
تمام عهد قدیم و انبیا آمدن تا شرایط برای آمدن مسیح خداوند را آماده کنند. عهد قدیم مثل غنچه و عهد جدید تعبیر آن یعنی مانند گل است.
مسیح خداوند بعد از رستاخیز در راه عمواس بر دو شاگرد ظاهر شد و از کتب مقدس که درباره او گفته شده بود سخن میگوید.
انجیل لوقا ۲۴ آیات ۲۵- ۲۷
«(مسیح) آنگاه به ایشان گفت: «ای بیخردان که دلی دیرفهم برای باور کردن گفتههای انبیا دارید!
آیا نمیبایست مسیح این رنجها را ببیند و سپس به جلال خود درآید؟»
سپس از موسی و همۀ انبیا آغاز کرد و آنچه را که در تمامی کتب مقدّس دربارۀ او گفته شده بود، برایشان توضیح داد.»
در تمام عهد جدید اشاره های فراوانی از آیات عهد قدیم به چشم می خورد.
و خداوند نسبت به عهد قدیم چنین میفرماید:
انجیل متی ۵: ۱۷-۱۹
«گمان مبرید که آمدهام تا تورات و نوشتههای پیامبران را نسخ کنم؛ نیامدهام تا آنها را نسخ کنم، بلکه آمدهام تا تحققشان بخشم.
زیرا آمین، به شما میگویم، تا آسمان و زمین از میان نرود، نقطه یا همزهای از تورات هرگز از میان نخواهد رفت، تا اینکه همه به انجام رسد.
پس هر که یکی از کوچکترینِ این احکام را کماهمیت شمارد و به دیگران نیز چنین بیاموزد، در پادشاهیِ آسمان، کوچکترین بهشمار خواهد آمد. امّا هر که این احکام را اجرا کند و آنها را به دیگران بیاموزد، او در پادشاهیِ آسمان بزرگ خوانده خواهد شد.»