در حال بارگزاری وبسایت فارسی کاتولیک...





  فارسی کاتولیک
پرسشگر

سلام وقت بخیر کاتولیک و پروتستان چه تفاوتی با هم دارند و اختلاف بر سر چیست و ایا مسیحیت خودرا از قید شریعت ازاد کرده ویا اینکه خواسته که به دین باید با درک درستی نگاه کرد و اینکه مسیح میگوید مال خدا را به خدا و مال قیصر را به قیصر بدهید مفهومش چیست



  فارسی کاتولیک
مسئول پاسخگو
در پاسخ به:

سلام وقت بخیر کاتولیک و پروتستان چه تفاوتی با هم دارند و اختلاف بر سر چیست و ایا مسیحیت خودرا از قید شریعت ازاد کرده ویا اینکه خواسته که به دین باید با درک درستی نگاه کرد و اینکه مسیح میگوید مال خدا را به خدا و مال قیصر را به قیصر بدهید مفهومش چیست

درود بر شما 

برای دستیابی به پاسخ خود این مقاله را مطالعه بفرماید

تفاوت میان کاتولیک ها و پروتستان ها - فارسی کاتولیک (farsicatholic.com)

 

- اصلاحات واژه زیبایی است. اما از آن سوء‌ استفاده های وحشتناکی میشود.

آیا اصلاحات پروتستان های عزیز، واقعا کلیسا را اصلاح کرد یا ماجرا به شکل دیگر درآمد؟

اگر روح القدس شبانان عزیز پروتستان را هدایت میکند چرا با هم یکدل نیستند و هر کدام تعلیم مختص به خود را دارند؟ مگر خدا به یکی میفرماید «این حقیقت است» و به دیگری میفرماید «همه اشتباه میکنند مخصوصا کاتولیک ها و تنها ما هستیم که از خداوند هدایت میشویم»؟

ما در پیدایش فصل ۱۱: ۹ در ماجرای برج بابل چه میخوانیم؟

« از آن‌ سبب‌ آنجا را بابل‌ نامیدند، زیرا که‌ در آنجا خداوند لغت‌ تمامی‌ اهل‌ جهان‌ را مشوش‌ ساخت‌. و خداوند ایشان‌ را از آنجا بر روی‌ تمام‌ زمین‌ پراکنده‌ نمود.»

در ماجرای برج بابل انسان ها خودشان میخواستند عملی انجام دهند که به نظرشان درست بود اما طبق اراده خدا نبود بنابراین خداوند آنها را مشوش ساخت و از یک دلی و وحدت خارج شدند.

آیا کلیسای کاتولیک که مسیح آنرا بر صخره ای به نام پطرس بنا کرد، در تمام دنیا با هم اختلاف دارند؟ آیا با هم یکدل و یکزبان نیستند؟ همانطور که در پنطیکاست روح القدس نزول کرد و همه مسیحیان با « زبان های مختلف »، « یک پیام » و «یک تعلیم» را به دنیا مخابره میکردند آیا کلیسای کاتولیک اکنون چنین نمی کند؟

 

روح القدس روح یکدلی و همبستگی است یا روح جدایی و «من خوبم بقیه در ظلمت هستن»؟

 

بی شمار فرقه پروتستان با بی شمار تعلیم وجود دارد. اما کلیسای کاتولیک از غرب تا شرق و در تمام دنیا تنها از یک تعلیم رسمی پیروی میکنند. 

انجیل یوحنا ۱۳: ۳۴-۳۵

« به شما حکمی تازه می‌دهم که یکدیگر را محبّت نمایید، چنانکه من شما را محبّت نمودم تا شما نیز یکدیگر را محبّت نمایید.

 به همین همه خواهند فهمید که شاگرد من هستید اگر محبّت یکدیگر را داشته باشید

 

بله - در دوران تاریکی بعضی رهبران کلیسای کاتولیک اشتباهاتی داشته اند و این گناه به خود آن افراد بر میگردد . اما همیشه مومنانی مقدس در همان زمان در کلیسا بودند که مانند نمک و نور از فساد جلوگیری میکردند.

همیشه در شوراهای جهانی کاتولیک اصلاحات صورت میگرفت و هر کس که با ایمان کلیسا پیش نمیرفت از خدمت کلیسا اخراج میشد. 

 

در کلیسای کاتولیک ما همیشه منتظریم تا فرصتی برای اتحاد پیش بیاید. این ما نیستیم که از کلیسای مادر دل کندیم . این عزیزان پروتستان هستند که به نام اصلاحات هر کدام در فرقه ای پخش شدند و بعضی از آنها سالیان دراز طول میکشد تا اشکال فرقه ای که در آن هستند را درک کنند و متوجه شوند و بعد بدنبال یک فرقه دیگر میگردند. و به خاطر تبلیغ منفی که از کلیسای کاتولیک شنیدند هرگز نمیخواهند به آغوش کلیسای مادر بازگردند...

 

- اما در جواب به سوالی که در مورد شریعت پرسیدید. آیا براستی ما از تمام قوانین شریعت آزاد شدیم؟

دیگر شریعتی نداریم؟

انجیل متی ۵: ۱۷-۲۰

 «گمان مبرید که آمده‌ام تا تورات یا صُحُف انبیا را باطل سازم. نیامده‌ام تا باطل نمایم، بلکه تا تمام کنم.

 زیرا هر آینه به شما می‌گویم، تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطه‌ای از تورات هرگز زایل نخواهد شد تا همه واقع شود.

 پس هر که یکی از این احکام کوچکترین را بشکند و به مردم چنین تعلیم دهد، در ملکوت آسمان کمترین شمرده شود. امّا هر که به عمل آورد و تعلیم نماید، او در ملکوت آسمان بزرگ خوانده خواهد شد.
 زیرا به شما می‌گویم، تا عدالت شما بر عدالت کاتبان و فریسیان افزون نشود، به ملکوت آسمان هرگز داخل نخواهید شد.»
 
شریعت یعنی باید و نباید. ما در مسیحیت یکسری باید و نباید داریم که خداوند به ما فرموده.
به عنوان مثال انجیل متی فصل ۵ تا ۷ یکسری از شریعت های مسیحیت را میابید. فرامینی که خداوند به ما داده و اگر میخواهیم مسیحی باشیم باید به عمل آوریم. 
ما از یکسری شریعت ظاهری آزاد شدیم و اما شریعت اصلی در قلب ما هست.
به عنوان مثال دیگر ختنه لازم نیست یا دیگر نیازی نیست خون حیوانی عوض خون انسان گناهکار ریخته شود زیرا قربانی مقدسی داریم یعنی خود خداوندمان یشوعا که همچون بره به جهت گناهانمان بر صلیب میخکوب شد و مرد و سه روز بعد از میان مردگان برخواست.
ما کاتولیک ها پیرو و اهل مسیح هستیم و نه اهل کتاب. مسیح همیشه زنده هست و بدن خود یعنی کلیسا را هدایت میکند.
 
البته بعضی از فرقه های پروتستان هیچ شریعتی را قبول ندارند جز یک شریعت!!! و به آن خیلی هم تاکید میکنند یعنی «ده یک» و «هدیه به کلیسا»!
 
باز هم خدا را شکر که راهبان و کشیشان و اسقفان کلیسای کاتولیک همه تجرد را پیش گرفتند و به خاطر ملکوت و پادشاهی خدا ازدواج نکردند تا اینکه بیشتر وقت خدمت به خدا را داشته باشند. وگرنه مورد اتهام قرار میگرفتیم که ما تبلیغ کلیسای خود را بخاطر جمع کردن کمک های مردمی و پول انجام میدهیم و نه کمک به دیگران و حتما به ما میگفتند که اینها پول جمع میکنند برای نسل بعدی خود.
 
 
 
----------------------------------------
در مورد سوال بعدی شما:
 
انجیل متی ۲۲: ۱۵-۲۲

« آنگاه فریسیان نقشه کشیدند که چطور عیسی را با سخنان خودش به دام بیندازند.

 آنها چند نفر از پیروان خود را به اتّفاق عدّه‌ای از هواداران هیرودیس به نزد عیسی فرستاده گفتند: «ای استاد، ما می‌دانیم که تو مرد راستگویی هستی. چون به ظاهر انسان توجّهی نداری و راه خدا را بدون بیم و هراس از انسان، با راستی تعلیم می‌دهی،
 پس به ما بگو عقیده تو در این باره چیست؟ آیا دادن مالیات به امپراتور روم جایز است یا نه؟»
 عیسی به نیرنگ آنان پی برد و به آنان فرمود: «ای ریاکاران، چرا می‌خواهید مرا امتحان کنید؟
 سکّه‌ای را که با آن مالیات خود را می‌پردازید به من نشان دهید.» آنها یک سکّة نقره به او دادند.
 عیسی پرسید: «این تصویر و عنوان مال کیست؟»
 آنها جواب دادند: «مال قیصر.» عیسی به آنان فرمود: «پس آنچه را که مال قیصر است به قیصر و آنچه را که مال خداست به خدا بدهید
 آنها که از این پاسخ مات و مبهوت مانده بودند، از آنجا بلند شده رفتند و عیسی را تنها گذاشتند.»
 
در این متن، کامل مفهوم مشخص است. موضوع مالیات مطرح هست.در آن زمان پادشاهی جنوبی یعنی یهودا استقلال خود را از دست داده بود و یکسری میهن پرستان دل خوشی از امپراطور روم یعنی قیصر نداشتند.
از طرفی بخشی از مالیات صرف آبادانی و امنیت میشد و ارتش روم و دیگر تسهیلات برای حفظ امنیت در آنجا حضور داشت و منابع مالی خود را از مردم و گرفتن مالیات تامین میکرد.
معمولا انجام وظیفه نسبت به دولت و وظیفه شناسی نسبت به خدا تضاد ایجاد میکند.
زمانی ما باید از قوانین مملکتی و شغلی سرپیچی کنیم که مغایر با اراده خدا باشد. (اعمال رسولان ۴: ۱۸-۲۰ و ۵: ۲۹ و رومیان ۱۳: ۱-۷ )
 
پول آن زمان عکس قیصر بر آن همچون مُهر، نقش بسته بود. و این باعث میشد یهودیان هر بار احساس کنند که تحت حکومت چه شخصی هستند.
قوم خدا از طرفی متعلق به خدا هستند و در خداوند مهر شده اند و نشانه هایی از خدا دارند.
بنابراین ما باید سهم خدا را به خدا دهیم و سهم حکومت و وظیفه مدنی خود را به حاکمان دنیوی.
 
 
 

برای ثبت پرسش ابتدا لازم است که وارد حساب کاربری خود شوید!