در حال بارگزاری وبسایت فارسی کاتولیک...





  فارسی کاتولیک
پرسشگر

سلام فرسیان و صدوقیان چه کسانی بودند و اختلاف نظر عیسی با انان چه بود و نظر مسیحت در مورد هم جنس گرایی چیست و ایا مریم و مجدله زنی فاحشه گر بود



  فارسی کاتولیک
مسئول پاسخگو
در پاسخ به:

سلام فرسیان و صدوقیان چه کسانی بودند و اختلاف نظر عیسی با انان چه بود و نظر مسیحت در مورد هم جنس گرایی چیست و ایا مریم و مجدله زنی فاحشه گر بود

در زمان مسیح ، سه اجتماع مذهبی مهم در بین قوم یهود گسترش یافته بود.

صدوقیان - فریسیان - اِسینیان

وجه مشترک آنها در این است که هر سه فرقه مذهبی به شدت یکتاپرست و پایبند تورات (۵ کتاب نخست: پیدایش - خروج - لاویان - اعداد - تثنیه) بودند. اما از لحاظ بعضی اصول و آداب مذهبی با هم اختلاف داشتند.

صدوقیان صرفا ۵ کتاب تورات را قبول داشتند و با تفسیرهای علما و دانشمندان دینی مخالف بودند. به هیچ عنوان رستاخیز مردگان که در دوره موسی و پیامبران قدیمی صحبت نشده بود را قبول نداشتند. در واقع موضوع رستاخیز تنها در نوشته های پیامبران جدیدتر اشاره شده بود. 

این فرقه بخاطر اینکه به موضوع رستاخیز اعتقاد نداشتند ، تمام خیر را در این دنیا جستجو میکردند . بنابراین بدنبال نفوذ در بالاترین سطح سیاسی و دنبال ثروت بودند و عقاید محافظه کارانه ای داشتند.

 

فرقه فریسیان علاوه بر ۵ کتاب تورات ، باقی نوشته های انبیا را نیز قبول داشتند. و بدنبال تحقیق و تفحص در بین نوشته های قدیمی بودند. و از برداشتی که از کتب مقدس داشتند تعدادی روش و دستور و قوانین هم به قوانین شریعت اضافه کرده بودند. این فرقه توجه زیادی به رعایت قوانین و مقررات یا اصطلاحا شریعت داشتند.

آنها فوق العاده در اجرای قوانین یا شریعت وسواس گونه رفتار می کردند. واژه فریسی به معنای «جدا شدگان» هست. 

آنها خیلی با غیرت و سرشار از شور مذهبی بودند و به رستاخیز مردگان باور داشتند. این نوع تفکر حدود دویست سال قبل از میلاد مسیح بوجود آمد. آنها فوق العاده در بین مردم عادی محبود بودند و خود آنها جزو طبقه معمولی جامعه محسوب می شدند. بسیاری از علما و کاتبان نیز فریسی بودند و همیشه بدنبال بررسی و بحث و جدل در مورد جزئیات شریعت بودند. همانطور که در انجیل میخوانیم آنها در هفته دو بار روزه میگرفتند و بسیار تلاش میکردند انسان های مقدسی باشند. اما گاهی نگاه بیش از حد به شریعت باعث میشد تنها عمل ظاهری به شریعت را برای نجات کافی بدانند.

مسیح وقتی گفت مانند آنها نباشید به این معنی نیست که آنها بد بودند. به این معنی هست که شریعت قلبی داشته باشیم . مثلا وقتی شریعت موسی میگوید زنا نکن یعنی فکر زنا هم در ذهنت نباشد! یا وقتی میگوید ختنه کنید تا این نشان برای قوم خدا باشد در عهد جدید باید قلب خود را ختنه کنیم و نیاز به ختنه فیزیکی نیست! یعنی خود را کامل تقدیم خدا کنیم.   

آنها را مثال زد زیرا آنها در بین یهودیان از همه خود را بهتر میدانستند و این باعث  غرور در آنها شد.

گروه سوم اسینیان بودند که تا مدتها اطلاعات کمی از آنها وجود داشت. تا اینکه در سال ۱۹۴۶ در کنار دریای مرده در فلسطین، در یک غار توسط یک چوپان فلسطینی مجموعه کتاب مقدس مربوط به قبل از میلاد مسیح پیدا شد که مربوط به این فرقه بود.

دعاها و اطلاعات زیادی از آنها بدست آمد. به طور خلاصه آنها فوق العاده انسان های عرفانی بودند و تلاش کردند از اجتماع و سرو صداهای دنیوی فاصله بگیرند و در جاهای دور افتاده و در خلوت خدا را پرستش کنند.

آنها آنقدر به مسیحیت نزدیک شده بودند که احتمالا با آمدن مسیحیت در آن حل شدند.

 

------------------------------

بسیاری از فریسیان مسیحی شدند ولی آن عده که مسیحی نشدند دلایل زیادی برای مخالفت با یشوعا داشتند. در بعضی جاها عدم درک کلام خدا ، در بعضی جاهای دیگه به خطر افتادن موقعیت اجتماعی، در بعضی جاها غرور و از همه مهمتر، آنها انتظار یک مسیح و پادشاه برای نجات تمام انسان ها را نداشتند!! آنها بیشتر انتظار یک مسیح قدرتمند مثل داوود پادشاهاه بودند تا آنها را از چنگال امپراطوری های زورگو نجات دهد و برآنها غلبه پیدا کند. و از طرفی مسیح در پاسخ به سوال آنها بارها اشاره کرد «من هستم» این واژه اسم خاص خداست!! (رجوع شود خروج ۳: ۱۴) و از طرفی گفت  پسر انسان را خواهید دید که برطرف راست قوّت نشسته، در ابرهای آسمان می‌آید ...  این اشاره دارد به دانیال فصل ۷: ۹- ۱۴ . پس این دو عبارت در کنار هم اشاره دارد که او براستی پسر خدا و از جنس خداست و پادشاهی اش تا ابد است. برای علما که به یکباره چنین پیامی میشنیدند اصلا قابل هضم نبود و بنابراین به جرم اینکه کفر گفته است او را محکوم به مرگ کردند.

مرقس ۱۴: ۶۰-۶۴

« پس رئیس کهنه از آن میان برخاسته، از عیسی پرسیده، گفت، هیچ جواب نمی‌دهی؟ چه چیز است که اینها در حقّ تو شهادت می‌دهند؟

 امّا او ساکت مانده، هیچ جواب نداد. باز رئیس کهنه از او سوال نموده، گفت، آیا تو مسیح پسر خدای متبارک هستی؟
 عیسی گفت، من هستم؛ و پسر انسان را خواهید دید که برطرف راست قوّت نشسته، در ابرهای آسمان می‌آید.
 آنگاه رئیس کهنه جامه خود را چاک زده، گفت، دیگر چه حاجت به شاهدان داریم؟
 کفر او را شنیدید! چه مصلحت می‌دانید؟ پس همه بر او حکم کردند که مستوجب قتل است.»
 
----------------
 
 
حکم انسان هایی که به همجنسان خود گرایش دارند، چیست؟
 
کلیسا اعتقاد دارد که بنیان زن و مرد در نظام آفرینش بر نیاز به تکمیل یکدیگر و رابطه ای متقابل با یکدیگر نهاده شد است تا از این رابطه فرزندانی حیات یابند. به همین سبب، کلیسا روابط همجنس گرایانه را تأیید نمی کند. اما مسیحیان خود را مدیونِ توجه و محبت به همه انسان ها، بدون در نظر گرفتن گرایش های جنسی آنان می دانند، زیرا همه انسان ها مورد توجه و محبت خدا قرار می گیرند. [2358-2359].
 
 
هیچ انسانی بر زمین یافت نمی شود که از رابطه ای میان پدر و مادر خود هستی نیافته باشد. از این رو، این برای برخی همجنس گرایان تجربه ای دردآور است که گرایشی به جنس مخالف ندارند و ناگزیر به چشم پوشی از باروری جسمی حاصل از رابطه شان هستند، امری که در واقع با طبیعت انسانی و نظام آفرینش الهی مطابقت دارد. اما خدا اغلب انسان ها را از راه هایی غیرمعمول به سوی خود هدایت می کند: یک نقص، یک فقدان یا یک جراحت - در صورتی که پذیرفته شوند و انسان به مصاف آنها برود - می توانند به تخته پرشی برای آن بدل شوند که از روی آن خود را به آغوش خدا بیافکنیم، همان خدایی که همه چیز را به نیکی صورت می دهد و او را بیشتر از آن که در آفرینش کشف و دریافت کنیم، در نجات یافتن از سوی او کشف می کنیم← ٤١٥. 
 
 
 
داوری کلیسا درباره همجنس گرایی چیست؟
 
خدا انسان را زن و مرد آفریده و آنان را از نظر جسمی نیز برای یکدیگر ساخته است. کلیسا، انسان هایی را که احساسات همجنس گرایانه دارند، بی قید و شرط پذیرا می شود. درقبال آنان نباید رفتاری تبعیض آمیز صورت گیرد. همزمان کلیسا درباره کلیه روابط همجنس گرایانه اعلام می کند که آنها با نظام آفرینش انسان سازگاری ندارند [2358-2359] ← 65.
 
-----------------------------
 
مریم مجدلیه زنی گناهکار بود که توبه کرد و به جمع مقدسین پیوست و حتی رسول رسولان شد و اولین انسانی بود که مسیح برخواسته از مرگ را دید و پیام رستاخیز را به رسولان مسیح بشارت داد!
 

 

 

برای ثبت پرسش ابتدا لازم است که وارد حساب کاربری خود شوید!