در حال بارگزاری وبسایت فارسی کاتولیک...





تعالیم رسمی کلیسای کاتولیک برای جوانان (youcat)


اینجا هستید:

فرمان دهم: به هیچ چیز که از آن همسایه تو باشد، طمع مکن



✔️ بخش نخست: به چه منظور بر این کره خاکی به سر می بریم، چه باید بکنیم و روح القدس چگونه ما را در این زندگی یاری می رساند
✔️ فصل اول: منزلت بشری
✔️ فصل دوم: جامعه بشری
✔️ فصل سوم : کلیسا
✔️ بخش دوم: ده فرمان
✔️ فصل اول: فرمان نخست: من هستم یهوه، خدای تو. تو را خدایان دیگر غیر از من نباشد.. ::: ::: ::: «خداوند، خدای خود را از صمیم قلب، با سراسر جان و با همه اندیشه هایت دوست داشته باش»
✔️ فرمان دوم: نام یهوه خدای خود را به باطل مبر. ::: ::: ::: «خداوند، خدای خود را از صمیم قلب، با سراسر جان و با همه اندیشه هایت دوست داشته باش»
✔️ فرمان سوم: روز خداوند (سبت) را تقدیس نما! ::: ::: ::: «خداوند، خدای خود را از صمیم قلب، با سراسر جان و با همه اندیشه هایت دوست داشته باش»
✔️ فرمان چهارم: پدر و مادر خود را احترام نما. ::: ::: ::: «همنوع خود را بسان خود دوست بدار»
✔️ فرمان پنجم: قتل مکن!
✔️ فرمان ششم: زنا مکن!
✔️ فرمان هفتم: دزدی مکن!
✔️ فرمان هشتم: شهادت دروغ مده.
✔️ فرمان نهم: به زن همسایه خود طمع مورز.

✔️فرمان دهم: به هیچ چیز که از آن همسایه تو باشد، طمع مکن

    👈🏻 فرد مسیحی در قبال مال و اموال غیر چه رفتاری باید اتخاذ کند؟


    فرد مسیحی باید بیاموزد که آرزوهای منطقی را از آرزوهای نامعقول و نامنصفانه تمیز دهد و به رفتاری ناشی از احترام به مال و اموال غیر برسد [2534-2537، 2552].

     


    طمع، دزدی، سرقت و کلاهبرداری، خشونت و بی عدالتی، حسادت و گرایش بی حد و حصر برای از آنِ خود کردنِ مال و اموال دیگران، ویژگی هایی هستند که از حرص و آز ناشی می شوند.

     


    👈🏻 حسادت چیست و چگونه می شود با آن در وجود خود مبارزه کرد؟


    حسادت، بدخواهی و آزردگی به هنگام مشاهده رفاه دیگران و آرزوی کسب نامنصفانه چیزی است که دیگران دارند. کسی که برای دیگران آرزوهای ناخوش می کند، مرتکب گناه شده است. هنگامی که بکوشیم هر روز بیشتر از گذشته از موفقیت ها و داشته های دیگران شاد شویم، هنگامی که نیت خیر خدا برای خود را نیز باور داشته باشیم و وقتی که قلب خود را معطوف به ثروت واقعی کنیم، حسادت رو به کاهش می رود. این ثروت در این است که از راه روح القدس در حیات خدا سهیم هستیم [2538-2540، 2553-2554].

     


    -


    👈🏻 به چه دلیل عیسی (یسوع یا یشوعا) خواستار آن است که ما «مسکین در روح» گردیم؟


    «هرچند دولتمند بود، برای شما فقیر شد تا شما از فقر او دولتمند شوید» (2 قر، 8: 9) [2544-2547، 2555-2557].

     


    حتی جوانان هم ممکن است زمانی احساس خلاء درونی کنند. اما فقر در این زمینه آنقدرها هم بد نیست. فقط کافیست با همه قلب خود آن کسی را جست و جو کنم که خلاء من را پر کند و بتواند فقر مرا به ثروت تبدیل سازد. از این روست که عیسی (یسوع یا یشوعا) می گوید: «خوشابحال مسکینان در روح، زیرا ملکوت آسمان از آن ایشان است» (مت، 5: 3) ← 283-284.

     


    👈🏻 انسان باید بالاترین حد شوق و تمایل خود را معطوف به چه سازد؟


    بالاترین شور و شوق آدمی فقط می تواند خدا باشد. مشاهده او، آفریننده ما، خداوندگار و منجی، همان سعادت لایتناهی است [2548-2550، 2557] ← 285.

     


    -


"