در حال بارگزاری وبسایت فارسی کاتولیک...





تعالیم رسمی کلیسای کاتولیک برای جوانان (youcat)


اینجا هستید:

فصل دوم: سرچشمه های دعا



✔️ بخش نخست: به چه منظور بر این کره خاکی به سر می بریم، چه باید بکنیم و روح القدس چگونه ما را در این زندگی یاری می رساند
✔️ فصل اول: منزلت بشری
✔️ فصل دوم: جامعه بشری
✔️ فصل سوم : کلیسا
✔️ بخش دوم: ده فرمان
✔️ فصل اول: فرمان نخست: من هستم یهوه، خدای تو. تو را خدایان دیگر غیر از من نباشد.. ::: ::: ::: «خداوند، خدای خود را از صمیم قلب، با سراسر جان و با همه اندیشه هایت دوست داشته باش»
✔️ فرمان دوم: نام یهوه خدای خود را به باطل مبر. ::: ::: ::: «خداوند، خدای خود را از صمیم قلب، با سراسر جان و با همه اندیشه هایت دوست داشته باش»
✔️ فرمان سوم: روز خداوند (سبت) را تقدیس نما! ::: ::: ::: «خداوند، خدای خود را از صمیم قلب، با سراسر جان و با همه اندیشه هایت دوست داشته باش»
✔️ فرمان چهارم: پدر و مادر خود را احترام نما. ::: ::: ::: «همنوع خود را بسان خود دوست بدار»
✔️ فرمان پنجم: قتل مکن!
✔️ فرمان ششم: زنا مکن!
✔️ فرمان هفتم: دزدی مکن!
✔️ فرمان هشتم: شهادت دروغ مده.
✔️ فرمان نهم: به زن همسایه خود طمع مورز.
✔️ فرمان دهم: به هیچ چیز که از آن همسایه تو باشد، طمع مکن

    👈🏻 آیا دعا کردن زمانی که میل آن را در خود احساس می کنیم، کفایت می کند؟


    خیر. کسی که فقط براساس میل و حوصله خود دعا می کند، خدا را جدی نمی گیرد و دعا را از یاد می برد. دعا کردن براساس وفاداری انسان به آن، حیات می یابد [2650-2651].

     


    -


    👈🏻 آیا می توان دعا کردن را از کتاب مقدس آموخت؟


    کتاب مقدس به مانند سرچشمه ای برای دعا است. دعا کردن با کلام خدا به معنای استفاده کردن از کلام و رخدادهای کتاب مقدس برای دعاهایمان است. «عدم شناختِ کلام مقدس به معنای عدم شناخت مسیح است» (هیرونیموس قدیس) [2652-2653].

     


    کتاب مقدس، بویژه مزامیر و عهد جدید، گنجینه ارزشمندی است؛ زیباترین و قوی ترین دعاهای جهان یهودی - مسیحی در این گنجینه نهفته است. خواندن این دعاها، ما را با میلیون ها نیایشگر دیگر ازسراسر زمان ها و فرهنگ ها، و بویژه با شخص مسیح که در همه این نیایش ها حضور دارد، پیوند می دهد.

     


    👈🏻 آیا دعای شخصی من ارتباطی با دعای کلیسایی دارد؟


    در عبادت عمومی ← کلیسا، در نیایش ساعات آن و در قربانی مقدس، دعاهایی به شکل مشترک خوانده می شود که از کتاب مقدس یا سنت کلیسایی سرچشمه می گیرند. آنها تک تک افراد را با جماعتِ دعا کننده کلیسایی پیوند می بخشند [2655-2658، 2662].

     


    دعای مسیحی یک امر خصوصی نیست، اما بسیار شخصی است. دعای شخصی، در صورتی که به شکل مرتب با دعا در سراسر کلیسا هم جریان شود، پالایش و گسترش می یابد و تقویت می گردد. هنگامی که در سراسر جهان، ایمانداران در یک زمان واحد با خواندن دعاهایی واحد با یکدیگر متحد می شوند و به این ترتیب، خدا را یک نوا ستایش می کنند، این به منزله نشانه ای پرشکوه و زیباست ← 188.

     


    👈🏻 ویژگی های دعای مسیحی کدام اند؟


     

    دعای مسیحی، نیایشی در حالت ایمان، امید و محبت است. این دعا، نیایشی پایدار و تسلیمِ اراده الهی است [2656-2658، 2662].

     


    آنکه در مقام یک فرد مسیحی دعا می کند، در لحظه دعا از خود بیرون می آید و با کرداری از سر اعتمادِ مبتنی بر ایمان به سوی خدای واحد حرکت می کند؛ او همزمان کل امید خود را متوجه خدا می سازد - امید به این که او کلامش را بشنود، دریابد، بپذیرد و به انجام رساند. دن بسکوی قدیس زمانی چنین گفت: «برای شناخت اراده الهی، سه چیز لازم است: دعا، شکیبایی و مشورت خواهی از دیگران». سرآخر باید گفت که دعای مسیحی همواره بیانی از محبتی است که از مسیح سرچشمه می گیرد و محبت الهی را می جوید.

     


    👈🏻 چگونه ممکن است که زندگی روزمره من، به آموزشکده ای برای دعا بدل گردد؟


     

    هر رخداد و هر ملاقاتی می تواند به فرصتی برای دعا تبدیل گردد. زیرا هرچه ما بیشتر در اتحاد با خدا به سر بریم، به همان نسبت هم جهان پیرامون خود را ژرف تر درک می کنیم [2659-2660].

     


    کسی که از همان صبحگاه در صدد اتحاد با عیسی (یسوع یا یشوعا) برمی آید، می تواند برای انسان هایی که با آنان ملاقات می کند، حتی دشمنان و مخالفانش برکت باشد. او در خلال روز، تمامی دغدغه های خود را به خداوند واگذار می کند. او در درون خود آرامش بیشتری دارد و این آرامش چهره او را نیز درخشان می سازد. او در حالتی دست به تصمیم گیری و داوری می زند که از خود می پرسد، عیسی (یسوع یا یشوعا) در یک چنین موقعیتی چگونه تصمیم گیری می کرد. او با نزدیکی یافتن به خدا، بر هراس های خود غلبه می کند. او در موقعیت های دشوار، عاری از تکیه گاه نیست. او آرامش آسمان را در خود دارد و آن را به سراسر جهان اشاعه می دهد. او انباشته از سپاس و شادمانی بابت زیبایی هاست، اما همزمان دشواری هایی را نیز که با آنها مواجه می شود، تاب می آورد. این توجه نشان دادن به خدا، امری ممکن است، حتی در زمان کار کردن.

     


    👈🏻 آیا می توانیم اطمینان داشته باشیم که دعاهای ما مستجاب می شوند؟


    دعاهایی که ما به نام عیسی (یسوع یا یشوعا) ادا می کنیم، به همانجایی می رسد که دعاهای شخص عیسی (یسوع یا یشوعا) رسید، یعنی به قلب پدر آسمانی [2664-2669، 2680-2681].

     


    ما می توانیم از هرآنچه به عیسی (یسوع یا یشوعا) سپرده ایم، اطمینان خاطر کامل داشته باشیم. زیرا عیسی (یسوع یا یشوعا) است که راه آسمان را دوباره به روی ما گشود، همان راهی که به دلیل گناه به رویمان بسته بود. از آنجا که عیسی (یسوع یا یشوعا) راه منتهی به خداست، مسیحیان دعاهای خود را با عبارت «... این را از راه عیسی (یسوع یا یشوعا) مسیح، خداوند خود می طلبیم» به پایان می برند ← 477.

     


    👈🏻 هنگامی که دعا می کنیم، به چه دلیل به روح القدس نیاز داریم؟


    در ← کتاب مقدس چنین آمده است: «آنچه که دعا کنیم، به طوری که می باید نمی دانیم، لکن خود روح برای ما شفاعت می کند به ناله هایی که نمی شود بیان کرد» (روم، 8: 26).

     


    خطاب به خدا دعا کردن، تنها از راه با خدا دعا کردن میسر است. این که دعای ما براستی به خدا برسد، در درجه نخست درزمره کارآیی های ما نیست. ما مسیحیان روح عیسی (یسوع یا یشوعا) را دریافت کرده ایم، روحی که به طور کامل وقف آن است که با پدر یکی گردد: سراسر محبت، سراسر گوش سپاری متقابل، سراسر درک کردن متقابل و سراسر همانی را خواستن که دیگری می خواهد. این روح قدوس عیسی (یسوع یا یشوعا) در وجود ماست و اوست که به هنگام دعا، از درون ما سخن می گوید. درواقع دعا کردن به این معناست: از ژرفنای قلب من، خدا با خدا سخن می گوید. روح القدس به روح ما یاری می دهد تا دست به دعا زند. از این روست که باید پیوسته چنین بگوییم: «بیا، ای روح القدس، بیا و به من یاری ده تا دعا کنم» ← 120.

     


    👈🏻 چرا روی آوردن به قدیسین به هنگام دعا، یاری رسان است؟


    قدیسین، انسان هایی مشتعل از روح القدس هستند؛ آنان آتش الهی را در کلیسا روشن نگاه می دارند. قدیسین در خلال زندگی زمینی خود، نیایشگرانی مشتعل بودند که آتش خود را به دیگران تسری می دادند. در نزدیکی با آنان می توان آسان تر دعا کرد. هرچند ما مجاز نیستیم که شخص قدیسین را پرستش کنیم، اما مجاز هستیم، آنان را در آسمان ندا دهیم تا در عرش خدا برایمان شفاعت کنند [2683-2684].

     


    در پیرامون قدیسین بزرگ، مکتب های ویژه ای از ایمانداری گردآمده اند (← زندگی روحانی) که مانند رنگ های طیف رنگ ها، همگی به نور پاک الهی اشاره دارند. آنها همگی فعالیت خود را با یک عنصر اساسی واحد از ایمان آغاز می کنند تا از راه آن به دروازه ای دیگر در میانه راه ایمان و وقف کردن خود به خدا دست یابند. به این ترتیب، برای نمونه مکتب روحانیِ فرانسیسکن ها کار خود را از فقر در روح، مکتب روحانی بندیکتین ها در ستایش خدا و مکتب ایگناتسیوس قدیس با قاطعیت در تصمیم گیری و دعوت دیگران آغاز می کنند. آن زندگی روحانی که هر فرد بنا به ویژگی های شخصی خود به آن احساس تعلق می کند، همواره خود به منزله مکتبی برای دعا است.

     


    👈🏻 آیا می توان همه جا دعا کرد؟


    بله، می توان همه جا دعا کرد. با این حال، فرد کاتولیک همواره در جست و جوی مکان هایی نیز برمی آید که خدا به شیوه ای ویژه در آن «ساکن است». این مکان ها پیش از هر چیز، کلیساهای کاتولیک هستند که خداوندگارمان در آنها به شکل نان تقدیس شده در صندوقچه قربان مقدس حضور دارد [2691، 2696].

     


    این بسیار اهمیت دارد که ما در همه جا دعا کنیم: در مدرسه، در قطار، در خلال یک میهمانی و در جمع دوستان. ← برکت باید به سراسر جهان رخنه کند. اما این نیز حائز اهمیت است که در جست و جوی مکان های مقدسی برآییم که در آنها خدا به شیوه ای ویژه در انتظار ماست تا در کنار او آرامش یابیم و از سوی او قوت، فیض و رسالت را دریافت داریم. یک مسیحی واقعی هنگامی که به بازدید یک کلیسا می رود، هرگز فقط از یک مکان دیدنی دیدن نمی کند. او اندکی در سکوت وقت می گذارد، خدا را نیایش می کند و از نو با او پیمان رفاقت و محبت می بندد ← 218.

     


"